Mormors fat



Jag har alltid varit lite besatt av gamla silverfat, har svårt att låta bli dem på loppisar fast jag har en del i min samling vid det här laget...
Tror att detta startade redan då jag var liten och vi ofta åt julmiddagar hos min mormor och morfar.
Hon använde ofta liknande fat som uppläggningsfat, och jag minns hur vackra jag tyckte de var redan då.

När jag blev äldre fick jag ett av dessa fat av min älskade mormor, och det har följt mig vid varje flytt.
När jag började med keramik gjöt jag av en del silverfat då jag tycker om formen (framförallt på de avlånga), och använde dssa som ljusfat och dylikt.

Mer och mer föddes tanken på hur enormt praktiska jag tyckte de var i keramik som tallrikar, så när jag startat Milla of Sweden och började fundera på en matservis, var formen självklar!
Det blir snyggt att lägga upp maten, de ryms i moderna överskåp, och framförallt, de får plats i diskmaskinen trots att de är väl tilltagna i storlek!

Så det fat ni ser ovan är alltså fatet jag fick av mormor och som är ursprunget till formen på tallrikarna, visst ser ni likheten?

Kommentarer
Postat av: Milla S

Å så vackert! Du har ju redan nyårsdukningen färdig! Härligt när det gamla får leva kvar i det nya.

Håller just på att snickra ihop en egen blogg och det är många frågetecken i denna teknikvärld. Testa gärna och kika in om det går...

Huu det är allt lite läskigt att starta upp en blogg...

2008-12-16 @ 14:44:30
URL: http://milla-andante.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0