Mysmiddag

Eftersom vi har en del att göra här hemma så hade vi inte planerat något inför Alla Hjärtans dag.
Som tur är så har vi en duktig dotter som tog på sig ansvaret för en del av middagen.
Dagen ägnades åt rensning, packning, plattläggning, bärande etc, då hela familjen (utom lillebror som mest tittade på) hjälptes åt, och mot eftermiddagen avbröt dottern för att påbörja middagen.
SÅ lyxigt med så stora barn!! (och hjälpsamma).

Förrätten var färdig när jag anslöt till matlagningen, SÅ FIN och GOD!!! TACK Jennilie!!!



Enkel dukning med ljusslinga och många ljus.



Och gnistrande hjärtan!



Frostade glas tycker jag är så fint!



Dotterns underbart goda förrätt.
Smörgåsbakelser med en massa godsaker på!



Formade som hjärtan förstås!!



Då förrätten var väldigt mättande hade vi bestämt oss för en lättare varmrätt.
Det blev en ost-och spenatsoppa med rostade brödkrutonger och knaperstekt bacon.
Jättegod!



Som avslutning blev det en pannacotta med bärsås och jordgubbar.
Menyn kändes riktigt våraktig, tänk när det är dags att duka upp middagar utomhus! Så underbart!
Men då det är ett bra tag kvar till dess får man passa på att mysa inomhus med god mat, det är inte så dumt det heller!

Nu ska jag återgå till rensning av skräp, trist när solen skiner från en klarblå himmel och det inte är fullt så kallt längre.
Men som tur är så har vi ju en sporre, vårt flyttäventyr!

Ha en fin dag!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

SÅ himla gott det där såg ut. Och snyggt porslin!;)

Visst är det skönt när barnen börjar bli stora och kan hjälpa till på många sätt. Det är så skönt. :)

Ha en fin söndag och lycka till med rensandet.

2009-02-15 @ 11:04:12
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: Erika

Oh, så fint. Vilken lyx att sätta sig vid dukat bord. Min man lagar inte mat så det är jag som står för det här hemma. Han fixar så mycket annat, man kan ju inte vara bara på allt. Ha en skön söndag och fortsätt släng!! Kram

2009-02-15 @ 11:42:13
URL: http://villalilja1.blogspot.com
Postat av: Bokmalen

Oj, oj vad gott det ser ut!! Blir ju riktigt hungrig. Vilken underbar känsla att få tillbringa hela dagen tillsammans åsså avsluta med sån god middag!! :)

Kramen, Maria

2009-02-15 @ 14:20:02
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Bibbi

Mysigt ni hade det!:-) Vi avnjöt också en god middag. Men Emilie är ju inte lika "huslig" som Jennelie, så jag fick fixa allt själv.. Fläskfile med knaperstekt bacon och västerbottenost, vin& ost sås och ungspotatis. Gott! Blev ingen vacker dukning då vi var alla 7 som åt hemma. Trångt vid bordet....

Till efterrätt blev det en pannacotta gjord på kesella med jordgubbar och passionsfrukt. Njammi!

Ni har verkligen fullt upp nu. Jag har sagt till Matilda om ert hus, ska nu inte ni bo där vill jag ha någon annan trevlig person där. Helst hade jag er båda här i byn. Tänk vad trevligt det skulle vara...Ha det så bra min sköna, vi ses väl något på skolan om inte annat:-)Kramar

2009-02-15 @ 15:48:23
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/
Postat av: Milla S

Vilken pärla hon är Jennelie!! Och vilken trerätters ni fick njuta av till vackert dukat bord...

Att rensa kanske inte är så dumt när man vet varför man gör det...

Ha en bra vecka!

Kram

2009-02-15 @ 23:31:23
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Millan

Vilken bra ide med smörgåsbakelse formade till hjärtan, vi i familjen fullkomligt älskar smörgåstårta och då kan man ha detta som alternativ en mysig kväll.



Det ser mörkt ut på vårfronten v 9, mer snö skull komma idag tror jag men vädergubbarna har haft fel förr...

kramar

2009-02-16 @ 12:45:36
URL: http://valkommentillmillan.blogspot.com
Postat av: Jules

Så underbar middag ni fick. Det är kärlek det. Jag blir jättehungrig av allt det goda jag ser. Mums.

Hoppas du har en fin måndag.

Kram

2009-02-16 @ 13:47:43
URL: http://julesofswe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0