Nu kastar vi loss!

De som känner mig vet att jag har exremt svårt för den LÅNGA vintern häruppe i norr, jag har även dryftat mina tankar i det tidigare inlägget  "Jag längtar" (har provat att länka dit, vet inte varför det inte fungerar...)
Det konstiga är att både jag och maken är födda och uppvuxna ännu längre norrut än där vi bor nu, och ALLA jag känner fixar vintern betydligt bättre än jag!
Ofta pratar bekanta lyriskt om vårvintern i fjällen med skoter och skidåkning, och jag har verkligen försökt att lära mig tycka om det, men vad gör man när hjärtat snörper ihop av olust vid blotta tanken på fjällen??
När jag kommer till havet däremot, ahhh så härligt!!

För sex år sedan bestämde vi (hmm, vi är kanske fel ord i sammanhanget..jag fick tjata LÄNGE på maken...) att vi skulle tillbringa semestern i Skåne, en landsdel vi aldrig varit till tidigare.
Hela familjen blev störtförälskade! Vi var helt lyriska, herregud, var vi verkligen i Sverige??
Efter det har vi tillbringat mycket tid där, varje sommar men vi har även besökt nyfunna vänner där höst och vinter.
När vi åkte dit i februari sprang jag runt med maken i släptåg och fotade vårblommor, jag kunde inte tro det var sant, blommor i början på februari!



Så här såg det ut ett par veckor senare hemma i norr



Inte så vårlikt som ni ser...

Med tiden har längtan söderut vuxit sig allt starkare,  vi har ju all släkt och massor av vänner häruppe, men vi kan liksom inte släppa tanken på att åtminstone få prova på att bo vid havet, där våren kommer SÅÅÅ mycket tidigare än här..
Maken längtar efter närheten till övriga Europa, dottern vill till alla pris bort från Norrland, så hon hade hur som helst tänkt flytta från oss till sommaren, lillebror är som barn är mest, ser inga som helst problem med en flytt, och äldste sonen är sugen att testa, och jag, klimatzon 1 säger jag bara...

SÅ, nu har vi tagit ett beslut vid ett av våra familjeråd förra helgen.
Vi bestämde oss helt sonika för att nu är det slutpratat och dags att agera!
Nu flyttar vi!
Det här är absolut sista chansen att vi kan flytta hela familjen samlad, sen försvinner de större barnen ut ur boet.
Maken pratade med sin arbetsgivare och fick beviljat ett års tjänstledighet, vi har kollat upp skolor till sönerna, kontaktat mäklare så i början på mars sätter vi ut vårt hus till försäljning!
Vi har börjar rensa kartonger och sånt i källaren och förråd, så det är full kaos här!!
Detta har hänt på en vecka!
Jag är nog lite chockad, vad har vi gett oss in i.. men det känns SÅÅ spännande!!

Det är ju inte det bästa läget att sälja hus nu, och får vi det inte sålt eller om vi måste sälja till vrakpris så stannar vi här, men de mäklare vi pratat med har märkt en uppgång så förhoppningsvis löser det sig.

Jag vill inte ens tänka på hur sorgligt det kommer att kännas att ge sig av om huset blir sålt, att lämna släkt och vänner, men efter allt tråkigt som hänt då vi mist nära vänner, känner jag än mer att vi lever bara en gång och man måste följa sin dröm ibland.
Umeå finns ju kvar, och flyttar vi tillbaks behöver vi ju inte grubbla längre, då har vi ju åtminstone provat!

Jag älska att läsa om Lena och Gösta Linderholm, dessa positiva människor!
I en av deras böcker står att läsa att på ålderns höst när de tänker tillbaks på sitt liv, så ska det vara ett liv som är värt att levas ännu en gång!  Så tänkvärt men ändå så självklart!

Läste här några minnesvärda ord: varje stund av rädsla är en förlorad stund av liv..
Så varför är man så rädd för förändringar, denna trygghet som ibland kan kännas som en boja runt foten...
-Men ni som lagt ned så mycket tid på att renovera huset, känns det inte hemskt att sälja det undrar en del..
Jovars, vi har många fina minnen härifrån, men ett hus är ju bara något materiellt, det är ju familjen som skapat minnena och den finns ju kvar!
Förresten grubblar jag som mest nu på vad jag ska plantera om vi bosätter oss söderut, persikoträd, lavendelhäck....

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Men du, vad härligt det låter. Det är inte alla som vågar följa sin dröm. Vad skönt också att hela familjen är med på det. Vad glad jag blir för din skull. Det ska självklart bli spännande för oss bloggläsare att följa dina öden och äventyr söderut. Många bilder på blommor, blader och persikor förväntas. Lycka till med husförsäljningen.

Ha en riktigt härlig dag.

Kram

2009-02-05 @ 12:26:32
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: Jules

Så härligt! Ni gör helt rätt som följer era drömmar!

Måste va jättespännande! Tror det fixar sig med försäljningen.

Kram

2009-02-05 @ 13:15:46
URL: http://julesofswe.blogspot.com
Postat av: Jules

Jag är snabbfingrad - skojja bara - vi skrev samtidigt ler Kramar

2009-02-05 @ 13:27:46
URL: http://julesofswe.blogspot.com
Postat av: Carina - inspirera

Vi har inte gjort riktigt lika stora förändringar, men vi har iallafall flyttat en bit...

Sålt huset och köpt nytt, mitt i livet tror jag att det ska hända något mer drastiskt...

Alla undrade varför? Men vi kände att vi behövde en förändring, vi bestämde oss helt enkelt för att det skulle bli bra! Nu har vi bott här snart 1 år och vi trivs verkligen super...

Så lycka till i ert "nya" liv!

Kramen.

2009-02-05 @ 13:55:44
URL: http://inspirera.bloggsida.se
Postat av: Viveka på Humlebacken

Välkommen söderut:) Min mamma har blommande snödroppar i sin rabatt nu..

Vart har ni tänkt flytta?? Södern är stort:)

2009-02-05 @ 14:52:48
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: anna birgitta olofsdotter

hejsan

hur beställer man de coola

döskallesmyckena?



tro?

Postat av: Lydia

Hejsan och tack för påhälsningen. Men så himla kul att ni vill flytta ner till Skåne, har ni funderat på vilken del av Skåne?

Trädgårdsdrömmar kommer att finnas i Krika, en liten by utanför Klippan. Ni är förstås hjärtligt välkomna att titta in, jag öppnar till påsk om allt klaffar som det ska! :o)

Ha en härlig fortsättning på veckan,

Lydia

2009-02-05 @ 17:19:44
URL: http://lydiasgronafingrar.blogspot.com/
Postat av: Lydia

Hejsan och tack för påhälsningen. Men så himla kul att ni vill flytta ner till Skåne, har ni funderat på vilken del av Skåne?

Trädgårdsdrömmar kommer att finnas i Krika, en liten by utanför Klippan. Ni är förstås hjärtligt välkomna att titta in, jag öppnar till påsk om allt klaffar som det ska! :o)

Ha en härlig fortsättning på veckan,

Lydia

2009-02-05 @ 17:21:02
URL: http://lydiasgronafingrar.blogspot.com/
Postat av: Camilla Floweret

:)

2009-02-05 @ 18:14:06
URL: http://floweret.se
Postat av: Erika

Vilket fantastiskt steg ni tar, inte bara för att ni flyttar till mitt älskade Skåne utan också för att ni följer era drömmar. Vi har en tendens till att göra allt så svårt här i livet, ni gör rätt - följer era hjärtan. Välkommen till Skåne, jag har bott i Härjedalen ett år och jag säger aldrig mer =). Vill jag åka skidor åker jag till snön. Skåne är bara så underbart. Hoppas ni hittar ERT ställe snart. Kramar från Erika

PS Vilka fantastiska keramik saker du har!!!

2009-02-05 @ 19:04:49
URL: http://villalilja1.blogspot.com
Postat av: Bibbi

Ja,du hjärtat....Fruktansvärt jobbigt att tänka sig att jag inte får se dig och familjen så ofta.(Liam...snyft) Inte bara ringa å´säga "kom" eller "sätt på kaffe"..snyft

Men samtidigt beundrar jag er för att ni vågar följa era drömmar. Du vet ju hur förälskad jag är i trädgårdslivet, men kan ännu inte tänka mig att lämna Umeå och zon 5...Men som sagt...Vi har ju bil, så ni blir ju inte av med oss.... Puss å´kram

2009-02-05 @ 20:35:31
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/
Postat av: Jennilie

Hihi ja vet!! :) Åhh vad det ska bli spännande att flytta, jag fattar inte att vi äntligen ska prova!! Galet! :D

2009-02-05 @ 21:37:53
URL: http://dayswithjen.blogg.se/
Postat av: monika

Hej

lycka till!



hälsningar

Monika

2009-02-05 @ 22:43:51
URL: http://haranu.blogspot.com/
Postat av: Milla S

Det är så inspirerande med människor som följer sina drömmar!! Det ger energi ända hit! Ska bli så kul att följa er på denna resa som jag tror kommer bli ett fantastiskt äventyr... Så härligt att det stämmer så bra för hela familjen!

Skåne är fantastiskt!! Håller tummarna nu för att huset blir sålt!

Ha en bra helg!

Kramar

2009-02-06 @ 08:44:05
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: anna of sweden

Sååå spännande! Tycker att ni gör helt rätt. Extra rätt för att det är Skåne förstås. :) Men det kan aldrig vara fel att följa sina drömmar.



Håller tummarna för huset - men du, finns det ingen chans att hyra ut det om ni inte får det sålt? Det gjorde vi när vi vlyttade till Portugal för fyra år sedan. Då, när vi fortfarande trodde att vi snart skulle flytta tillbaka ...

2009-02-07 @ 03:36:35
URL: http://annasweden.blogspot.com
Postat av: Inspirera Mera

Åh vad spännande!! Jag tycker verkligen om ert tänkesätt för det stämmer ju verkligen. Lycka till med flytten och försäljningen av huset! Kram Sandra

2009-02-07 @ 20:52:46
URL: http://inspireramera.se
Postat av: saravillfara

Ja du vännen, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte skulle sakna dig/er, för det kommer jag verkligen att göra!

Men samtidigt är jag så glada för er, jag vet ju hur gärna ni vill detta. Det är verkligen ett sunt beslut, och jag tror att det kommer att bli jättebra sist och syvende. Och jag har aldrig varit så där långt söderut, så jag hoppas ni hittar ett stort ställe så att vi ryms när vi kommer och hälsar på.... :)

Jag har alltid tyckt att du varit ett föredöme som vågat satsa, och nu beundrar jag dig än mer vännen!

2009-02-08 @ 00:52:29
URL: http://saravillfara.se
Postat av: Millan

Modigt av er att följa ert hjärta!

Men jag tillhör den skåning som håller med dej för fullt, här är underbart (om vi bara fått snö iaf en vecka per vinter...)

Skåne är inte större än att man, nästan, kan köra runt den på en dag och havet och värmen.

Jag håller tummarna för er att ni får huset sålt och att ni hittar ert drömhus här nere.

2009-02-08 @ 09:24:52
URL: http://valkommentillmillan.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej där...

Har varit på turne i helgen i vackra Göteborg. Lite tungt komma tillbaka och börja jobba igen...här är dessutom -13 grader och drivvis med snö :(

Såg att du undrade om det var ok att du länkat till mig i ett inlägg...och SJÄLVKLART är det de´...men jag kan dock itne se var du länkat. Kanske är jag måndagsblind...hehe

Kam på dig

Emma

2009-02-09 @ 08:56:18
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: Emma

Hehe...sorry för att jag är så blind...såg länken nu. Tack för det,,..ler

2009-02-09 @ 08:59:31
URL: http://livskrafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0