Ombytlig..jag??...

Hrhmmm, ja LITE ombytlig kan man nog säga att jag är, fråga maken....
Vi köpte ju en gammal ICA-butik som lades ned på landsbygden (en varning till alla som ens skulle komma på den tanken, DON´T DO IT!!!!
360 kvadratmeter med allt vad det innebar, skyltfönster, frysrum, gammal mat etc etc...
Men var skulle vi börja, och hur skulle planlösningen se ut?..
Oj vad jag har skissat och ändrat och skissat och ändrat...

Ta bara köket som jag nämnt i ett tidigare inlägg, först skulle vi ha köket på övervåningen tänkte vi, nere skulle vi ha allrum och sovrum till ungdomarna, samt företagsdel.
Som jag berättat tidigare ändrade jag mig när sovrummen var närapå färdiga och ville flytta ned köket. ett väldigt bra beslut tycker hela familjen idag, men jag skulle ljuga om jag sa att det var populärt då...


Köket uppe ville jag ha väldigt lantligt, var helt inne på fransk/danska shabbychicstilen då.
Såpskurade golv, gamla sockerlådor till förvaring (dessa använder jag dock fortfarande), framtaget tegel i skorstensmuren, spröjsade köksluckor, öppna hyllplan med krokar för upphängning av koppar, pärlspont på väggar och i tak, etc etc...
Det var dock betydligt vackrare än på bilden, nu är där keramikverkstad, därav drejskiva och en massa förkläden och dylikt...En gammal spis har vi ställt dit då dottern pysslar en del med trådslöjd (hon har en egen hemsida, http://jenniliedesign.se)

Att fytta ned köket innebar ju förstås en hel massa jobb, så här såg det ut när vi börjat med rör- och eldragning.



Och så här såg det ut i något år..fortfarande lantligt, men nu hade jag övergivit öppna hyllplan som är snyggt på bild men ack så dammsamlande!...Porslinsho, spegelluckor och vitrinluckor, vitoljat trägolv (övergav såpskurningen till förmån för oljat golv..)
Det hangjorda kaklet fick makens bror att bli galen när han skulle sätta upp det, men jag SKULLE bara ha det... Var han kanonfull han som gjorde det här kaklet???... gnällde han då det skiljde ca 1,5 cm mellan flera plattor...




Efter något år fick jag nog och ledsnade ordentligt på den vita lantliga stilen och framförallt på allt DAMM!
En dag fick jag nog, JAG VILLE HA SLÄTA LUCKOR!!!
Som tur var var det vita köket ett begagnat kök vi köpt för två tusen kronor av kompisar (det var visserligen blått då)



Och till slut hamnde vi där vi står idag.
Blodröda och vita  högblanka luckor, en stor köksö med stora lådor, och golvet är numera laserat mörkt brungrått med en halvblank lack avsedd för sporthallar!!! Underbart lättstädat!
Porslinshon, den svarta lantliga ugnen och kaklet är kvar, jag gillar att blanda modernt och lantligt, gashällen är densamma, min matlagningsroade make säger att han aldrig mer kan tänka sig att ha ett kök utan gashäll...

Är jag nöjd nu då?  Ja hela familjen älskar att laga mat tillsammans i vårt matlagningsvänliga kök, och konstigt nog har jag inte ledsnat på de röda luckorna ännu!

Kommentarer
Postat av: Margareta

Vad härligt det ser ut i ert stora kök. Gillar också släta blanka ytor och din keramik förstås.

2009-01-11 @ 11:05:23
URL: http://holmsundsblommor.blogspot.com
Postat av: saravillfara

Ert kök är verkligen superfint!

Jobbet ni har lagt ner orkar jag inte ens tänka på, jag blir matt av blotta tanken... :)

Det känns helt overkligt när man tänker på att det var i ert hus man handlade när man var liten... ni har verkligen förändrat det helt, och jag kan gott tänka mig att det inte var gjort i en grisblink heller. Pust.

Nu ska jag genast ta mig i kragen och jobba på att uppdatera din hemsida. Vi höres!

2009-01-11 @ 12:24:54
URL: http://saravillfara.se
Postat av: Tove

högst intressant inlägg att läsa, hur stilen utvecklas med årens lopp och hur en del (JAG med!!!) börjar prioritera annorlunda. Lätt att städa alltså istället för bara fint att se på :)

2009-01-11 @ 12:57:39
URL: http://trehundra65dagar.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Så mycket jobb ni har lagt ner. Jag vill inte byta med er. Men det är jättefint erat kök. Snygga luckor. Är det IKEA? Visst är det intressant att se hur man förändras i tycke och smak under årens lopp. :)

Ha en fin dag.

2009-01-11 @ 13:13:06
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: Jennike

Förstår att maken, grymtat lite...men jag börjar undra om det inte är det dom är till för...min brukar då göra det när jag för någon renovering påtal;-)!Men när han fått tänka ett tag är han me på det! Ni har gjort superfint, åh som Sara skrev "Tänk där handlade man förut". Nu hann jag ju inte se så mkt.när jag var in...men det jag såg och sett på bloggen GILLAR jag. Kram

2009-01-11 @ 18:51:36
URL: http://jenkepenke.blogg.se/
Postat av: Milla S

Åh så kul att läsa och vilket underbart kök ni har!!

Förstår att ni trivs!

Skrattar gott och igenkännande också... Min omgivning är inte heller alltid lika road... och då håller man ändå tyst om alla de övriga tretusentjugoåtta idéerna som gror i hjärnan.

Så härligt att ha plats för keramikverkstaden hemma!

Ha en bra vecka!

Kram

2009-01-11 @ 23:44:17
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Jules

Vilket jättejobb :) Ibland ändrar man på sig och det är bara bra. Fast hantverkarna kanske inte tycker likadant fnissar

Du fick ett ljuvligt kök. Anar att många goda måltider komponeras ihop där.

2009-01-12 @ 10:37:43
URL: http://julesofswe.blogspot.com
Postat av: Milla S

Jag igen...

Såg precis att Husmusen hade med en bild från din monter på sin blogg! Så kul!! Och vilken vacker monter du har!!! Hoppas (och tror) du haft en riktigt rolig och givande mässa! Och att du hunnit med att fota lite...

Kram

2009-01-18 @ 11:14:10
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Emma

Men hej och hå vilken matnyttig och helskön blogg. hit återvänder jag mer än gärna

Ha de gott

Emma

2009-01-20 @ 08:05:38
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: Jules

Hej och hå - tittar in - letar i skåpen - säg var gömmer du dig? ler

Ha en fin fredag Milla.

2009-01-23 @ 11:01:29
URL: http://julesofswe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0